tisdag 6 december 2011

Tutorial: Sy en enkel ficka

 
Det här är ett av hur-många-som-helst sätt att sy en ficka. Jag har inte skrivit mått eller ritat skalenligt. Sätt fickan på önskad höjd på benet, tröjan elelr jackan, välj själv storlek och form!


1. Ta fram mönsterdelen av byxbenet för framsidan.
2. Ta en tallrik eller något annat runt och placera på mönstret där du önskar en ficka. Rita av och klipp bort från mönstret.
3. Ta en bit smörpapper och lägg över byxmönstret. Rita upp önskad form på fickan. Klipp sedan ut formen.


4. Klipp ut två stycken fickdelar på dubbelt tyg, en till varje ficka.
5. Kanta öppningen på det utklippta byxbenen. Kanta på ditt sätt, jag tar mudd och tvillingnål.
6. Overlocka eller sicksacka kanterna på det båda tygstyckerna till fickorna. (Här borde jag spegelvänt en tygbit i min illustration för att tydliggöra att det är en tygbit/ficka)



7. Nåla fast fickan och byxbenet i varandra. Här kör jag en egen variant, akta fingrarna om du nu syr som jag. Jag känner genom tyget på byxan var OL sömmen på fickan är och sen syr jag efter den sömmen med tvillingnålen. Med hjälp av att känna av med fingret var jag har OL sömmen styr jag maskinen rätt. Annars kan du göra som i nästa steg.
8. Man kan även nåla fram var man ska sy för att få med fickan under. Sen är det bara att sy andra byxbenet och sy färdigt byxorna!

Frågor på det?

18 kommentarer:

  1. Jag fick en fråga på hur man kantar kanten med mudd: Klipp en remsa ca 4-5 cm bred och lång, låt den vara lång du behöver inte klippa till rätt längd på en gång. Lägg den kant i kant i kanten :-D räta mot räta. Sy hela böjen med OL eller annan söm/ maskin. Vik sedan mudden till baksidan, nåla eventuellt, sy med tvillingnålen på framsidan på mudden, eller sy med vanlig söm. Sedan klipper jag av längden och överblivet tyg på insidan av kantningen. Klart!

    SvaraRadera
  2. Superbra tut! Jag gör som du. Det blir så snyggt med dessa fickor!

    SvaraRadera
  3. Vilken bra beskriving! Jag har bara gjort fuskfickor innan. Nu när jag får min coverpro ska jag göra riktiga har jag tänkt. Och det blir ännu lättare och tydligare med din bradiga tut!

    SvaraRadera
  4. Förresten var din illustration väldigt inspirerande!

    SvaraRadera
  5. Men tack snälla du för en otroligt bra beskrivning! =D Nu vågar även jag pröva mig på att sy dessa snygga fickor! =)

    SvaraRadera
  6. Åh malin - vad du fixar! Ritar snyggt, beskriver bra - har gjort två par brallor till sonen med sådana här fickor, och jag nålade inte heller fickorna, nålar är så överskattat tycker jag... ;)

    SvaraRadera
  7. Hej igen
    Det gröna tyget tänkte jag nog till byxor, tyget var inte så mjukt på utsidan som jag hade velat. Men insidan var ju mjuk.

    SvaraRadera
  8. vilken tjusig toppenbeskrivning!! :=)

    SvaraRadera
  9. Toppenbeskrivning, jag har ett tips om man inte vill nåla eller känna. Eller nåla gör jag ju. Men det är att klippa fickan lite större än mönstret till fickan. Sedan nåla fast mönstret tillsammans med fickan men på framstycket och sy just utanför kanten på mönstret. Har man gjort fickan mycket större än mönstret som jag gör så är det bara klippa bort överflödet sen. Men fickorna får då väldigt lika form eftersom jag följer mönsterdelen och det är inte risk att det dragit sig eller så. Jättefina illustrationer +++++

    SvaraRadera
  10. Vilken bra och snygg tutorial! Jag brukar sy med en elastisk täcksöm istället, då går det bra att sy fast fickan från baksidan. :)

    SvaraRadera
  11. Men tack för alla nya smarta tips!

    SvaraRadera
  12. Tack för beskrivningen, ska försöka mig på dett på min nästa västklänning!

    SvaraRadera
  13. Jättebra beskrivning!
    Ska testa detta nu, enkelt och fint sätt att piffa till ett par muddbyxor!

    SvaraRadera
  14. Jag har aldrig vågat sy fickor för det verkar så jäddra svårt.
    Synd att ingen har visat mig detta innan, måste springa iväg och prova på en gång! tack ska du ha :D

    SvaraRadera
  15. Gryyym tutorial! Den ska jag använda ikväll!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!