måndag 28 november 2011

Tutorial: Att fleecefodra en mössa

Det kom upp en fråga om hur man fleecefodrar en mössa, det kan man ju göra på olika sätt det här är mitt sätt. Jag fodrar bara en del då jag inte vill att mössan ska bli för strutig högst upp och för att min maskin inte klarar att sy i så många lager, hade jag fodrat hela mössan hade jag i bild 12 behövt att sy genom 6 lager av tyg och det är lite mycket för min maskin.

  1. Ta fram mönster och tyg, bra mönster köper du hos GEKKO.
  2. Rita av och klipp till.
  3. Klipp ut två bitar fleece, mina är 12 cm höga
  4. Lägg dem på mitten av mössan och klipp till längst med kanterna.
  5. Glöm inte att lägga in din namnlapp om du har någon. Tips - jag tejpar dit mina så sitter de bra.
  6. Se till så att du har fleecen på var sida om mössan. Här ser ni avigan på mössan med fleece på var sida. Nåla.
  7. Börja att sy, jag hade ingen grön OL tråd så jag har bara bytt den yttersta tråden till en grön vanlig trådrulle.
  8. När du kommer till fleccen se till så att fleecen under inte viker sig. På denna bild syr du genom 4 lager av tyg.
  9. Klipp till i över- och underkant önskad öppning.
  10. Vänd mössan till rätan.
  11. Vik sedan in halva mössan, se till så att det inre tyget hamnar mellan de två fleecelagren.
  12. Vänd mössans insida utåt sy ihop flikarna genom alla fyra lager.
  13. KLAR!

2 kommentarer:

  1. Tack för den "tuten"! Har alltid fodrat mina mössor helt men det blir inte bra om man vill ha dem lite baggy.Har tänkt prova detta men det har inte blivit av men nu blev jag peppad. En fråga bara, sitter fleecen fast där den ska när den inte är fastsydd nedtill?

    SvaraRadera
  2. Tack för en tydlig och bra tut! Det här sättet att fodra ska jag definitivt testa.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!