torsdag 17 maj 2012

Colette Iris


Jag beställde ett Colette Iris mönster från Karinottilia för ett tag sedan, passade samtidigt på att köpa hem Hilcos Easy Cotton i marinblått, sen när det kom hem var det bara att sy.

Jag hade lite svårt att välja storlek, är inte så van med amerikanska storlekar och inches, jag måttade lite och hamnade mellan tre storlekar så jag tog den i mitten jag tror att det var size 6. Tänkte provsy i skräptyg, men hittade inget fultyg hemma så jag körde på, det var kul att följa beskrivningen men det kändes som att ibland hade de missat att ta med vissa delar av instruktionen, eller så var det min engelska som inte är den bästa. Alltså jag är en sucker för snygga grejer och detta mönster kommer som i en liten bok som är sydd i ryggen, bara det är värt varenda krona för dessa mönster, så fint!

Sömnadsmässigt gick det ganska så bra, hittade en pressarfot som visade sig vara för dolda dragkedjor och jag hade inga problem alls att sy i dragkedjan. Knapphållen syddes i ett nafs med automatiskt knapphål som min maskin har, man lägger ner knappen i pressarfoten så mäter den ut exakt rätt storlek, sen tog jag bort pressarfoten och sydde dit linneknapparna med maskinen på två röd, himla smidigt! Jag valde att sy dit en paspoalstomme som jag hade köpt färdig på Ohlssons tyger, det gick också ganska så bra.

Passformen... ja den blev inte så bra, shortsen blev stora, men skitsamma de blir lediga och sköna på sjön i sommar (detta sa jag till min man som kontrade med -"Menar du att du ska ha shortsen under fleecekläderna då?" Hmmm ja jag brukar frysa.) Men jag tycker att det låter bra, jag har sytt shorts till sommarens varma dagar på sjön :-D

11 kommentarer:

  1. Supersnygga! Tycker inte att det syns alltför väl att de är för stora. Riktigt snyggt med paspoal också.

    SvaraRadera
  2. Riktigt somriga och verkligen bara sååå fina!!!

    SvaraRadera
  3. Jisses vilka fina shorts! Passar på att berömma dig för att du alltid lyckas sätta din egen prägel på allt du syr. Gillar!

    SvaraRadera
  4. SJUUUUKT snygga! Jag tycker de sitter snyggt som tusan.

    SvaraRadera
  5. Sååå himla snygga!!! Du är verkligen grym!

    SvaraRadera
  6. Snygga!!! Automatiskt knapphål låter fantastiskt, och en varm dag på sjön låter ju ännu bättre!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!