måndag 18 maj 2009

Mönster på sittdyna till barnvagn

Tänkte göra en liten beskrivning på hur man kan göra ett eget mönster till sin barnvagn.


Detta behöver du:


  • Skumgummi (jag köper på rulle från åhléns).

  • Papper eller tyg för att rita up mönstret på

  • Linjag / måttband

  • Tyg, eventuellt två olika ett för framsidan och ett för baksidan.

  • Symaskin, nål, tråd och sax såklart.

Som ni ser på min ritning ovan brukar jag utgå från måtten på vagnen som ska ha dynan.


1. Ta fram ett stort papper alt ett tyg för att rita upp mönstret på
2. Börja tex att mäta hur hög och bred ryggen ska vara, rita upp det på ditt mönster. Rita som en rektangel till att börja med.
3. Sen är det bara att fortsätta att mäta upp sittdelen och ben/fotdelen. Vill du ha kanter vid ryggen ritar du även upp det.

Nu borde du ha något som liknar denna: 4. Sen brukar jag vika mönstret och klippa till det lite där jag vill att det ska vara rundare hörn osv.
5. Lägg mönstret på skumgummit och sen på dubbelt tyg och klipp till.
6. Sy runt hela tyget och lämna en öppning.
7. Lägg in skumgummit och sy igen för hand.
8. Sedan syr du där du vill ha vikningar.
9. Mät ut utifrån din vagn var du vill ha hål för sele, sy med maskinens inställningar för knapphål och sprätta upp.

FÄRDIG!



8 kommentarer:

  1. super jag hade faktiskt tänkt att fråga om en beskrivning på ditt förra inlägg, you read my mind!

    SvaraRadera
  2. vilket bra mönster! Brukar du lägga till någon sömnsmån oxå?

    SvaraRadera
  3. Viktoria: Ja sömsmån lägger jag till på tyget så att dynan får plats ca 1-1½ cm beroende på hur tjockt skumgummi jag valt.

    SvaraRadera
  4. Supertack för mönstret!

    Sydde en dyna till min bugga med hjälp av ditt mönster och den blev kanonfin. Inte alls så svårt som jag trodde att det skulle vara.

    /Camilla

    SvaraRadera
  5. Camilla: Å vad kul att jag kunde vara till hjälp! Har du något bildbevis?

    SvaraRadera
  6. Hej undrar om det finns något som gör att dynan inte glider iväg. MVH ESin

    SvaraRadera
  7. Oj vilken bra beskrivning :D
    Googlade eftersom jag tänkte sy en själv, och hittade din sida.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!